Blog


Jak zvýšit návštěvnost firemních webových stránek nebo e-shopu

Autor: Ján Forgáč, publikováno: 24.11.2011
Článek je zařazen v kategoriích: SEO a Inbound Marketing, Ostatní

Každý člověk by jistě rád zvýšil návštěvnost svých internetových stránek. Více návštěvníků zpravidla znamená více objednávek a tedy i zvýšení obratu a zisku. V tomto článku se podíváme hned na několik způsobů navýšení návštěvnosti firemních webů nebo e-shopů.

Jak zvýšit návštěvnost webových stránek?

Přehled způsobů zvednutí návštěvnosti

Je zvýšení návštěvnosti možné zdarma?

Ano je, ale jenom do určité míry. Jsou jak placené tak neplacené alternativy. Neplacené možnosti mohou být buďto časově nenáročné, zpravidla jednorázové akce, nebo naopak dlouhodobé aktivity.
Níže uvádím několik možností budování návštěvnosti, rozdělený do tří kategorií:
  1) časově nenáročné a zároveň levné nebo zcela zdarma
  2) časově náročné
  3) placené

1) Způsoby přilákání návštěvníků na web (skoro) zdarma

Předem musím upozornit, že bez větších časových nebo finančních investicdosáhnete jen relativně malého efektu v porovnání s placenou online reklamou, nebo s konzistentním budováním návštěvnosti. Přesto by to byla škoda tyto jednoduché možnosti nevyužít. Začít se nějak musí.

Zápis do Google Map
Při rozumném provedení zápisu do maps.google.cz bude vaše stránky Google doporučovat i u výsledků vyhledávaní a váš web bude takto k nalezení přímo na Google. Přínos tohoto zápisu je širší, neboť Google mapy jsou hojně používány v chytrých telefonech.

Neplacený zápis do firemního katalogu Seznamu a dalších obecných katalogů
Firmy.cz je nejnavštěvovanější katalog firem na českém internetu, nebýt tam je proto velká chyba. A i když je možné vložit firmu zdarma, vřele doporučuji placený zápis.

Neplacené zápisy do oborových katalogů
Pokud provozujete ubytovací zařízení, můžete se zapsat například do katalogu ubytovani-aktualne.cz. Asi v každém oboru lze najít několik oborově příbuzných katalogů kam se můžete zaregistrovat. Tyto katalogy většinou umožňují jak placenou, tak i neplacenou, byť zpravidla částečně omezenou formu zápisu.

Registrace e-shopu do vyhledávačů zboží
Vyhledávačů zboží je více, ale doporučuji provést registraci alespoň do Zboží.cz a Heuréka.cz.  Pokud nepřejdete na placenou verzi, tak Zboží.cz váš e-shop po třech měsících vyřadí. Heuréka umožňuje i reklamu zdarma, ale získáte tak mnohem méně návštěvníků než když Heuréce za reklamu zaplatíte. Časem popularitu můžou získat i Google Nákupy (Google Product Search) a stát se tak dobrým zdrojem relevantní návštěvnosti. Zboží a Heuréka poskytují i placenou verzi zápisu. Pro to, aby vyhledávače zboží nabízely vaše výrobky, musíte mít pro každý z nich připraven samostatný XML feed, z kterého budou jejich servery stahovat vaši nabídku. Heuréka.cz nabízí také rozhraní pro získavání recenzí od vašich zákazníků, které s časovým odstupem od provedené objednávky sama kontaktuje. Pozitivní ohlasy, které dobrou péčí o klienty získáte, pak důvěryhodnost vašeho e-shopu zvýšují. Feedy pro Zboží a Heuréku (Google Nákupy jsou čerstvou novinkou) by měly být základem každého internetového obchodu. Možná vám pomůže i tento článek se zajímavým porovnáním několika vyhledávačů zboží

Emailové zpravodaje (newslettery)
Na svém webu můžete sbírat emailové adresy lidí, kteří se přihlásí k odběru newsletteru, tj. informacím o akcích, slevách a novinkách. Těmto registrovaným zájemcům jej pak můžete rozesílat jednou nebo dvakrát do měsíce. Je docela pravděpodobné, že časem nasbíráte mnoho emailů. Při každé slevové akci tyto registrované informujete emailem a snadno způsobíte špičky v statistikách návštěvnosti a také v realizovaných objednávkách. Přece o zasílání novinek při návštěvě vašeho webu sami požádali. Navíc vás to téměř nic nestojí. Opět i tuto aktivitu je dobré měřit a vyhodnocovat.

2) Časově náročnější možnosti, ale stále neplacené

Ve skutečnosti nic není zdarma. Jsou ale způsoby, kde se platí jen vynaloženým časem. Je náš čas zdarma? Času máme přiděleno každý stejně málo, musíme s ním proto nakládat s rozvahou.

Aktivita v sociálních sítích
Založení účtu na Twitteru, stránky na Facebooku, nebo od nedávna i na Google+ je také zdarma. Vložit reklamní video na YouTube.com nebo Vimeo.com lze opět zdarma.  Ale získat publikum (followery) už není vůbec jednoduché a stojí to spoustu času a úsilí. Pro některé obory můžou být vhodné i další sociální sítě a portály (např. Linkedin.com, nebo Foursquare.com, a další).
Reklama v sociálních médiích se může šířit virálně, pokud se bude uživatelům natolik líbit, že ji budou sami sdílet a doporučovat svým známým a svým followerům. Ale třeba si přiznat, že vytvořit reklamní video, které se stane virálním není otázkou investice deseti tisíců. A navíc i když investujete do přípravy shotu spousty peněz a doufáte, že se bude šířit virálně, nikdo vám to předem nezaručí. Naopak můžete dosáhnout opačného efektu a lidé to sdílet vůbec nebudou.

Aktivita v oborových diskusních fórech
Další návštěvníky lze získat z diskuzních fór, která jsou tématicky příbuzná s vašim webem. Výhodou těchto diskuzí je, že pro zdejší návštěvníky bude váš web, služby či produkty zajímavější a spíše budou ochotni u vás nakoupit. Prezentovat se zde můžete v rámci samotné diskuze, např. odpovídáním na dotazy s linkou na vaše stránky. Je dobré odpovídat nebo se ptát rozumně a fóra zbytečně nespamovat.

Svépomocné SEO
Jako základ si můžete přečíst co píšeme o SEO na našem blogu. Díky SEO budou přicházet návštěvníci na váš web z Google a Seznamu. Ostatní vyhledávače, např. Bing mají mizivé procento českého trhu.

Vytváření nového kvalitního obsahu
Pravidelné rozšiřování webu o nový obsah je z dlouhodobého hlediska asi tou nejlepší investicí. Můžete tím získat opakované návštěvníky, kteří se budou na vaše stránky vracet, aby si přečetli nové informace. Další výhodou tvorby obsahu je pozvolný nárůst návštěvnosti z vyhledávačů, které informačně bohaté weby odměňují vyšší návštěvností z long tailu, ale můžete samozřejmě útočit i na konkurenčnejší fráze.  Každá nová stránka obsahu znamená přírůstek návštěvníků. Proto je nemožné s webem o rozsahu pěti stránek konkurovat v návštěvnosti webu se stovkami nebo tisíci stránek pestrého obsahu.
Toto je možné spojit s RSS feedy, informováním o novém obsahu na sociálních médiích, emailovým newsletterem a dalšími.
Publikování nového obsahu je jednou z nejlepších a nejhodnotnějších možností jak dlouhodobě zvednout návštěvnost webu. Je dobré toto zkombinovat se SEO a průzkumem hledanosti klíčových slov, aby články a obsah který publikujete mohl získat co největší publikum z vyhledávačů.
Další bonus získáte, pokud se vám podaří napsat skutečně atraktivní článek, nebo i natrefit na kontroverzní téma. Váš nový obsah tak může přilákat zpětné odkazy a tím podpořit SEO. Nebude to dobré pouze pro tuto jednu novou podstránku webu, ale pro celý váš web, protože link juice po vašem webu proudí díky interním odkazům.
Pár inspirací jaký obsah můžete návštěvníkům nabízet:

  • informace o novinkách z oboru
  • pravidelné blogování a publikace článků
  • tutoriály a návody
  • různé recenze a hodnocení
  • a to je asi jen začátek, fantazii a tvořivosti se meze nekladou

3) Placené možnosti zvýšení návštěvnosti

PPC a PPM kampaně
PPC (Pay Per Click), neboli CPC (Cost Per Click) znamená, že platíte za klik na váš inzerát. Jedná se o reklamu na internetu, při které jako inzerent platíte pouze za reálného příchozího návštěvníka na vaše stránky. Sami si můžete určit, kolik jste za jednoho návštěvníka ochotni zaplatit (tj. za to, že klikne na vaši reklamu a navštíví váš web). Alternativou PPC je PPM, neboli Pay Per Mention u kterého se neplatí za kliknutí, ale za zmínku, tedy za pouhé zobrazení vašeho inzerátu.
PPC můžeme dále rozdělit na zobrazování ve vyhledávání a v obsahu. Tyto služby nabízejí například:
Seznam Sklik - nabízí jak obsahovou síť, tak vyhledávání
Google AdWords - rovněž obsahová i vyhledávací síť
Facebook - PPC a PPM
eTarget - převážně obsahová síť
Pokud se o své PPC kampaně nemůžete starat sami, je možné si najmout firmu, která se o ně bude starat za vás. Je ale otázkou, jak kvalitně vaše kampaně nastaví. Náklady na reklamu se vám najmutím firmy dále zvyšují, ale pokud vám agentura PPC kampaně dobře optimalizuje, můžete na tom ušetřit. Každopádně je pro vyhodnocování a optimalizaci PPC kampaní podstatné mít možnost měřit jejich účinnost pomocí Google Analytics. Pokud Vás to zajímá, přečtěte si tyto informace: obecně k měření kampaní, jak měřit Sklik pomocí GA, jak vyhodnocovat AdWords v GA).

E-shop by měl využít placenou reklamu ve srovnávačích zboží

Cena za návštěvu ze Zboží nebo z Heuréky  je násobně nižší ve srovnání s cenou za PPC ve fulltextu (AdWords, Sklik). Návštěvníci ze srovnávačů mají jasný cíl - nákup hledaného zboží a proto i vyšší konverzní poměr v porovnání s návštěvností z Skliku a AdWords. Registrace XML feedu a placená reklama ve srovnávačích by tak měla být jasná volba pro každý e-shop.

Placené zápisy v obecných a oborových katalozích
Některé katalogy, jak jsem již uvedl, mají možnost zápisu zdarma. Další oborové i obecné katalogy, placené i neplacené, je možné na internetu najít svépomocí, nebo si lze na registrace do katalogů najmout firmu.

Najmout si SEO firmu nebo SEO konzultanta
Pokud nemáte čas nebo schopnosti se o SEO starat sami, je tu i tato placená možnost. Není vůbec lehké najít dobrou firmu s kterou si budete rozumět a s výsledky, které vás uspokojí. Proto je při výběru potřeba zohlednit předešlé reference dané firmy či konzultanta a být při výběru obezřetní.

Affiliate
Platíte provizi majiteli webu, na kterém je umístěna Vaše reklama.

Rozšiřování webu o nové užitečné funkce
Čím budou vaše stránky zajímavější a pro návštěvníky užitečnější, tím je pravděpodobnější, že je budou doporučovat dál a sami se na ně budou rádi vracet.
Opět zde uvádím pár příkladů:

  • máte e-shop a prodáváte nábytek, můžete k webu přidat třeba online 3D návrhář, pomoci kterého si lidé budou moci navrhnout vlastní kuchyň nebo pokoj z vámi nabízeného nábytku
  • interaktivního poradce, který v několika krocích pomůže najít to, co návštěvník potřebuje, ale neví, čím se má při výběru řídit
  • otázky a odpovědi, fórum či blog sice vyžadují spoustu času, ale tomu odpovídá i přínos, který pro váš web mohou mít
  • a další a další a další

Z dlouhodobého hlediska je toto velice účinný způsob jak si získat oblibu a stát se lídrem na trhu. S tím samozřejmě souvisí i další nárůst návštěvnosti.

Efektivita vynaložených investic (ROI)

Píši to sice na konec, ale právě návratnost investic do reklamy a zvyšování návštěvnosti je zásadní věc. Jak tedy navyšovat návštěvnost efektivně?

Které reklamní médium zvolit

Na jednu stranu jde o správný výběr média. Jít do PPC? Když ano, tak Skliku, AdWords, nebo snad PPC na Facebooku? Zkusit SEO? Zápisy do katalogů? Kde je vhodné platit za reklamu? V tomto článku jsem se snažil uvádět pouze ta reklamní média, kde se investovat vyplatí. Jsou mnohé další způsoby reklamy, které jsem neuváděl, protože se z mých zkušeností většinou nevyplácí. Například podtržená slova v článcích na iDNES a dalších zpravodajských portálech.

Ale jak předem vědět kam ano a kam ne? Pokud vám nemá kdo poradit, lze se držet dostupných čísel návštěvnosti daného média. Také se můžete spoléhat na zdravý rozum a svou intuici. Nemá smysl investovat tam, kde se vaši potencionální zákazníci nezdržují (inzerovat prodej mikroskopů na portálu pro maminky asi nebude rozumné). Pokud vás propagace vaší firmy na internetu baví, pak je nejlepší zkusit různé cesty, reklamní média a portály a zjistit, co vám vyhovuje nejvíce. Doporučujeme však si daný portál či médium nejprve krátkodobě otestovat. Samozřejmostí je co nejpřesněji změřit výkonnost každé kampaně. Teprve na základě naměřených výsledků se pak můžeme rozhodovat, jestli platit danému provozovateli dál, či dokonce spolupráci rozšířit, nebo ji naopak co nejrychleji ukončit a jít jinam.

Optimalizace kampaní

Žel ani toto testování není tak jednoduché, protože nedosažení očekávaných výsledků v nějaké reklamní kampani nemusí být nutně způsobeno jen nevhodným médiem. Chyba může být právě i ve vaší kampani. Například ve znění PPC inzerátu, nastavení ceny nebo volbě klíčových slov. Takže kde jedna kampaň bude v mínusu, může být jiná, lépe nastavená kampaň úspěšná a tedy zisková.

Efektivita vašeho webu samotného – optimalizace pro uživatele

Aby toho nebylo málo, tak i ta nejlepší kampaň na tom nejkvalitnějším reklamním portálu nebo médiu nebude zisková, pokud web na který návštěvníky přivede bude odpudivý nebo uživatelsky nepoužitelný. Atraktivní a uživatelsky přívětivé stránky zvýší návratnost vašich investic klidně i několikanásobně. Jinými slovy objednat zboží, nebo alespoň odeslat vám poptávku se rozhodne několikanásobně více návštěvníků za které jste reklamu zaplatili, pokud váš web bude kvalitnější. Taková kvalita se u levných webů dosahuje velice těžko. Objednání nebo zaslání poptávky nazýváme konverze. Zvýšení konverzního poměru je tedy zvýšením návratnosti investic (ROI), které jste za navýšení návštěvnosti webu utratili. Proto není rozumné při tvorbě stránek hledat dodavatele, který nabízí ty nejlevnější stránky.

Shrnutí

Volba způsobu zvýšení návštěvnosti stránek by měla procházet následovně:

1) Má web tah na branku?

Je web uživatelsky přívětivý pro většinu návštěvníků?

  • Zobrazuje se váš web správně ve všech nejpoužívanějších prohlížečích?
  • Je design webu příjemný a působí profesionálně?
  • Jsou texty čitelné pro všechny?
  • Je navigace webu přehledná a nebudou návštěvníci bloudit?
  • Je informační obsah webu dostatečný a jsou texty čtivé? Texty prodávají.
  • Má váš internetový obchod dostatečně širokou nabídku a konkurenceschopné ceny?
  • Obrázky a videa také prodávají (lépe jednou vidět, jak stokrát slyšet/číst)
  • Jsou formuláře a proces objednávky pro všechny návštěvníky bezproblémové?
  • Doporučujeme prohlédnout průzkum chování uživatelů na internetu od Dobrého webu z ledna 2011.

Jsou na webu jasné konverzní prvky (call to action)?

  • viditelné a lákavé tlačítko koupit, objednat, nezávazně poptat, ...
  • registrace, přihlášení k odebíraní newsletteru
  • a další konverzní prvky

Jak budeme měřit a vyhodnocovat výsledky?

  • bez statistik na webu nemá smysl hovořit o internetovém marketingu nebo navyšování návštěvnosti
  • chování návštěvníku můžeme měřit pomocí Google Analytics
  • pro sledování klikání a scrollování návštěvníků můžeme použít tepelné mapy a další nástroje
  • co vše můžeme měřit kromě standardních statistik webu: naplnění cílů, cesty k cíli, vyhledávání na webu, elektronický obchod (obrat v Kč, produkty, ...). Dále můžeme nastavit vlastní proměnné (custom variables) nebo uživatelsky definované hodnoty (user defined value), události či vícekanálové trasy. A je toho stále víc, pokud to Google a zákony neomezí.
  • Pozor, všechny tyto nástroje vám pouze pomohou data naměřit. Porozumět těmto datům a být schopen je zpracovat však už musíte buďto sami, nebo s pomocí odborníka.

2) Investice do online reklamy

3) Vyhodnocování výsledků

4) Optimalizace a vylepšování kampaní

5) Optimalizace a vylepšování webu

6) Zase dokola od začátku od 1)

A co dál?

  • Již se nedají vylepšit PPC kampaně nebo SEO?
    To není možné, stále je co vylepšovat!
  • Určitě je dobré zkusit i jiné typy reklamy - mimo internet: rádia, bilboardy, letáky, katalogy, výstavy, televizi a další.
  • Přečtěte si článek o konverzích a návštěvnosti. Jak spolu souvisí? Článek je v anglickém jazyku: Dnešní konverzní poměr je vaší zítřejší návštěvností.

Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)