Blog


Vyplatí se pořídit si levný web?

Autor: Ján Forgáč, publikováno: 22.3.2011
Článek je zařazen v kategoriích: Ostatní, SEO a Inbound Marketing, Webdesign

Několikrát jsem jednal s firmami nebo podnikateli, kteří nesmyslně šetřili na výrobě webu a pak následně, skoro bez uvážení, investovali i desetinásobně více peněz do reklamy na internetu, aby vůbec přivedli nějaké návštěvníky na web. Je mi jich pak sice líto, ale obvykle už je pozdě...

Přirozeně se jim pak tyto investice do reklamy nevracejí tak, jak by mohly, kdyby byl web lepší a tudíž by dokázal více návštěvníků zkonvertovat na zákazníky.

Lepší a kvalitnější web bude mít větší konverzní poměr a tedy následně každá investovaná koruna do reklamy bude lépe zhodnocena.

Ale vždycky se najde někdo, kdo to udělá levněji! pic.twitter.com/CgguqacxwU

Smyšlený, ale zcela reálný ilustrační příklad pro porovnání:

Rozhodujete se kolik a jak utratit za web a reklamu na internetu.

A) Investice do levného firemního webu → 10.000 Kč
    ⇒ web bude mít konverzní poměr 0,1% *

B) Investice do kvalitní webové prezentace za rozumnou cenu (např.) → 40.000 Kč
    ⇒ web bude mít konverzní poměr 1% *

* Konverzní poměr záleží také na oboru podnikání. Pro nějakou oblast může být konverzní poměr 0,5% dobrý, pro jiný obor bude nízký i 10% konverzní poměr...

Následně utratíte 100.000 Kč za PPC kampaně za rok.

VÝSLEDEK:

A) Levný web s konverzním poměrem 0,1 %
    → kvůli špatnému řešení web nepřitáhne návštěvníky z vyhledávačů
    → další investice do reklamy na internetu 100.000 Kč / rok (PPC kampaně přes Sklik a AdWords) přinese např. 20.000 návštěvníků, z kterých bude ve výsledku 20 zákazníků'
⇒ celková investice 60.000 Kč ⇒ 10 zákazníků

B)  Web za rozumnou cenu s konverzním poměrem 1%
    → díky dobrému řešení web přitáhne návštěvníky i z vyhledávačů bez větší investice do SEO např. o 2.000 návštěvníků více, než levný web
    → další investice do reklamy na internetu 100.000 Kč / rok (PPC kampaně přes Sklik a AdWords) přinese např. 20.000 návštěvníků, z kterých bude ve výsledku 200 zákazníků
⇒ celková investice 90.000 Kč ⇒ 200 zákazníků z PPC reklamy a dalších 50 zákazníků zdarma přes SEO, díky dobrému řešení webu

V průběhu dalších let se rozdíl v prvotní investici do webu projeví ještě markantněji:

A) investice 1100.000 Kč / 1.rok (web + PPC) přinesla 20 zákazníků
                    50.000 Kč / 2. rok (PPC) opět jenom cca 20 zákazníků
                    50.000 Kč / 3. rok (PPC) opět jenom cca 20 zákazníků
                    a tak dál

B) investice 140.000 Kč / 1. rok (web + PPC) přinesla 250 zákazníků
                    50.000 Kč / 2. rok (PPC) opět cca 250 zákazníků
                    50.000 Kč / 3. rok (PPC) opět cca 250 zákazníků
                    a tak dál

LEKCE Z PŘÍKLADU:

1) 30.000 Kč investovaných navíc do kvalitního webu se několikanásobně vrátilo (12 krát více klientů než ze špatného webu).

2) Web bude firma používat několik let a rozdíl v ceně (30.000 Kč), se například při redesignu webu každé 4 roky úplně ztratí.

3) Při zakoupení levného webu nižší kvality je některým lidem líto investovat opět do dalšího, lepšího webu, ale z hlediska dalších 4 let by to bylo vlastně rozumné, protože lepší a kvalitnější web na sebe rychle vydělá. Čekáním se v tomto případě nic neřeší, nekvalitní prezentace jednoduše nepřinese zákazníky.

EPILOG K PŘÍKLADU:

1) Uvedená čísla jsou smyšlená. Jde pouze o princip uvažování, a hlavně o to, jak to v praxi chodí, nikoli o konkrétní příklady.

2) Netvrdím, že dražší web je vždy lepší. Je potřeba najít rozumný poměr cena / výkon. Například drahý flash web s redakčním systémem nemusí být také ta pravá volba. Opět to ale záleží na oblasti, ve které podnikáte.

Na co se při volbě internetové prezentace zaměřit:

1) Co potřebují vaši potencionální klienti na vašem webu najít, aby se rozhodli ke koupi právě u vás?
    → použitelnost stránek / uživatelská přívětivost
    → přehledná navigace
    → grafika a celkový dojem z webu
    → SEO (aby vás vůbec našli)
    → přehlednost prezentace
    → srozumitelné konverzní prvky (call to action)
    → fotogalerie
    → seznam výrobků
    → ceny nabízeného zboží/služeb
    → reference
    → textový obsah
    → možnost interaktivní komunikace mezi návštěvníky a vámi
    → newslettery
    → propojení na sociální sítě
    → a může to být nespočet dalších věcí

2) Co z toho všeho jsou asi nejdůležitější faktory při rozhodování návštěvníků vaší internetové prezentace?

3) Kolik vás tyto funkce budou stát a jak kvalitně budou za tuto cenu provedené?
    ⇒ viz cena od dodavatele webového řešení a jeho reference z minulosti


Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)