Blog


Link building - budování zpětných odkazů

Autor: Zuzana Říhová, publikováno: 28.2.2011
Článek je zařazen v kategorii: SEO a Inbound Marketing

Budování zpětných odkazů, čili link building, je alfou a omegou SEO a jedním z off page faktorů. Toto téma je natolik komplexní a široké, že zde poskytujeme pouze obecný informativní přehled typů zpětných odkazů a možností jejich budování. Článek je určen převážně pro ty, co tento výraz již slyšeli, ale vlastně neví nebo jen vzdáleně tuší, o co se jedná.

Kvalita versus kvantita

Množství a kvalita zpětných linků jsou dvě z mnoha veličin, které mají vliv na celkové hodnocení webu u prohlížečů. Platí obecné pravidlo, že kvalitní a hodnotný link vydá za stovky nekvalitní a pofidérních linků. Kvalita zpětného odkazu je závislá na celkové hodnotě odkazujícího serveru, webu (domény), i konkrétní odkazující podstránky (S-rank, PageRank, Trust, Autority atd.). A také podle toho, jestli link vede ze serverů s informační hodnotou, nebo tématem korespondujícím s vašimi stránkami.

Co hraje roli u zpětných odkazů a jaký užitek z kterého odkazu budete mít, aneb co ovlivňuje link juice / link love, který odkazem získáte

  • Autorita domény, z které na váš web vede odkaz (jak daleko/blízko - "kolik kliků" je doména vzdálena od důvěryhodné domény)
  • Důvěryhodnost domény, z které na vás vede odkaz (kolik různých domén odkazuje na danou doménu jako celek)
  • Anchor text - text, na který se u odkazu kliká (v případě obrázku je to ALT text)
  • Pozice - umístění odkazu na stránce. Ideální je tělo stránky, boční panel, nebo patička mají slabší význam
  • Slova použitá v okolí odkazu
  • Title dané stránky
  • Autorita a důvěryhodnost dané stránky (nikoli domény)
  • PR / SR dané stránky: PR - Google Page Rank jednoznačně slábne a ztrácí na významu na úkor autority [autority], důvěryhodnosti [trust] a link profilu
  • Počet dalších externích odkazů na stránce
  • Follow nebo nofollow daného linku a stránky
  • O jaký typ linku se jedná - klasický link, link ve Flash animaci, JavaScript link, Java Applet link

Co je to link profile vašeho webu?

Linkový profil se odvozuje od toho, jaké linky (odkazy) směřují na váš web.

  • Kolik různých domén na vás odkazuje - je lepší získat dvě linky z různých domén, než dvě linky z jedné domény. Čím více domén na vás odkazuje, tím lépe. Počet odkazujících domén je mnohem důležitější, než celkový počet linků. Toto zobrazuje například Opensite explorer.
  • Z jak autoritativních a důvěryhodných domén přicházejí vaše zpětné odkazy.
  • Neodkazujete na nějaké podezřelé weby, nebo na ty co na ně odkazují ... ? Jedná se o opačný tok negativního ranku.
  • Mají všechny linky ve své url slova partneři, odkazy a podobně?
  • Sitewide linky mají menší, nebo možná v extrémních případech i negativní dopad.
  • Bližší pohled na to, jak vyhledávače hodnotí linky naleznete v článku na blogu SeoMoz-u.

Typů link buildingu je mnoho, uvádíme zde alespoň několik základních

1) Interní zpětné odkazy

Zdarma lze získat i velmi hodnotné zpětné odkazy, a to ze svého vlastního webu. Ačkoliv linky vytvoříte vy sami a na vlastním webu, tak jsou přesto vyhledávači počítány. Proto, aby měly interní linky (internal links) skutečnou hodnotu, je potřeba dodržet jasná pravidla pro jejich vkládání a použití klíčových slov. Více informací o tomto tématu se dočtete v článku o struktuře webu.

2) Přirozené zpětné odkazy

Zpětné odkazy můžete získat i přirozenou cestou. Stačí, aby vaše stránky byly přínosné pro ostatní a oni sami vytvoří link vedoucí na váš web. Takové odkazy patří mezi ty nejhodnotnější. Jde "jen" o to mít poutavé a hodnotné stránky.

3) Vlastnoruční budování zpětných odkazů, aneb jeden po druhém

Budování běžných zpětných odkazů (backlinks) znamená, že umisťujete odkazy na vaše stránky do webových katalogů. Píšete PR články, tiskové zprávy a další. Zpětné odkazy a vaše články jsou uvěřejňovány buď zdarma, nebo mohou být i placené. Hodnota takto získaných linků je diskutabilní. Některé takové odkazy mohou mít hodnotu vyšší, jiné mizivou, v závislosti na kvalitě odkazujícího webu a typu získané linky.

4) Kreativní link building

Za kreativní link building se dá považovat např. vytváření micro sites (např. specializovaný produktový web), blogů, či vhodné vložení linku do oborových diskuzí, kde nevytváříte spam, ale naopak pomáháte osvětlit zajímavé téma přímo související s vaším webem. S tím, aby mohl takový link vůbec vzniknout, souvisí samozřejmě kvalitní obsah vašich stránek. Tyto těžko dosažitelné linky mohou být z hlediska SEO také buď nezaplatitelné, nebo naprosto nepoužitelné. Opět jejich hodnota stoupá s kvalitou odkazujícího webu a je závislá na konkrétním typu prolinkování.

5) Link bait - návnada na linky

Link bait je obsahovou návnadou webu, která přiměje uživatele internetu, aby vytvářeli linky na vaše stránky (novinky, unikátní obsah, humor, apod.). Tedy návnadou napomáhající vzniku již výše zmiňovaných přirozených odkazů. Tato metoda je sice velmi náročná, ale o to hodnotnější a přinášející nejlepší výsledky. Návnada se označuje jako háčky (hooks).

Více informací o tomto unikátním systému budování zpětných odkazů naleznete například na Wikipedii.

Pozn.: V ArtFocus-u neposkytujeme link building jako samostatnou službu. Nabízíme pouze kompletní SEO (optimalizaci stránek pro vyhledávače).
 


Komentáře

1. Chymmi, 23.2.2012
link

Prosím, píšete tu o síle domény. Jak zjistím sílu své domény ? Děkuji

2. Ján Forgáč, 29.2.2012
link

Sílu domény lze zjistit pouze orientačně:
a) GTPR - Google Page Rank: například pomocí doplňku pro firefox SeoQuake
b) SR - Seznam Rank: pomůže jej zjistit nástroj: listicka od Seznamu
c) mR - MozRang: www.opensiteexplorer.org

Tyto ranky se počítají z množství a kvality zpětných odkazů. Pozor, určují sílu domény pouze orientačne. Google pro řazení výsledků používa několik set různých parametrů, z kterých PR je jenom jeden.

Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)