Blog


Publikační systém ArtCMS z pohledu SEO

Autor: Míša Matanelli, publikováno: 11.11.2015
Článek je zařazen v kategoriích: SEO a Inbound Marketing, Redakční systém – CMS

Dobré SEO hýbe řazením webů v neplacené části v Google a na Seznamu. Redakční systém (také publikační nebo zkratka CMS - Content Management System) nepřipravený na SEO dokáže pořádně zkomplikovat život majiteli webových stránek či e-shopu a jeho podnikání. Proto je potřeba CMS vybírat s rozvahou.

5 důvodů, proč mít web s CMS

  1. Aktualizujete často - Chcete web aktualizovat častěji, než jednou za měsíc?
  2. Rádi píšete - Chcete psát blog či magazín?
  3. Chcete jednoduchou správu webu - Odkudkoliv a kdykoliv?
  4. Nerozumíte programování - HTML nebo CSS jsou pro vás španělské vesnice.
  5. Plánujete rozsáhlé stránky či e-shop - Čím větší projekt, tím palčivější nutnost mít spolehlivý a srozumitelný publikační systém.

Pokud jste aspoň na jeden dotaz odpověděli ano, bez CMS se neobjedete.

Jak to děláme v Artweby?

Stavíme weby s originální grafikou a na našem vlastním CMS, který jsme pojmenovali ArtCMS. Takové weby a e-shopy nejsou za hubičku. Výsledek je naše odpovědnost. Odevzdaná práce musí být 100%.

ArtCMS využijete pro jednoduché webové stránky, tak i pro složitější e-shopové projekty.

Občas měníte portfolio svých služeb a produktů. Mějte možnost jednoduše aktualizovat obsah webu bez nutnosti zásahu programátora či vývojáře.

Tip ke čtení: Web neznamená jen vhodný výběr publikačního systému. Důležité je správně ho navrhnout. Přečtěte si článek Proč mám chtít návrh webu.

ArtCMS + SEO = velké kamarádství

ArtCMS upravujeme pro každého klienta i web na míru. Základní verze publikačního systému splňuje požadavky z pohledu technických faktorů, které ovlivňují optimalizaci. Roboti vyhledávačů mohou webové stránky na našem CMS procházet bez problémů.

On-page SEO (důležité SEO prvky a textový obsah na stránkách) si už upravíte sami. Nejlépe podle detailní analýzy klíčových frází, kterou vám připraví SEO konzultant.

CMS obsahuje všechny důležité sémantické prvky. Bez problémů tedy doplníte unikátní titulek, Meta Description, nadpis H1 i další podnadpisy (H2 - H6). Můžete přizpůsobit URL adresu pro každou stránku.

Správná optimalizace webu ovlivňuje viditelnost vašeho webu ve vyhledávačích. Pojďte se s námi podrobněji podívat, jak se ArtCMS staví k SEO.

Struktura webu

Myslete na SEO již u návrhu struktury vašeho webu. Mějte u ruky někoho, kdo vám pomůže s analýzou hledaných klíčových frází. Z ní poté vyvodí, jakou navigační strukturu očekávají návštěvníci.

Díky logicky navržené struktuře budete se svým webem více viditelní ve výsledcích vyhledávání na Google i v Seznamu.

Publikační systém musí být navržený tak, aby vám umožnil co nejjednodušeji a nejpohodlněji přidávat jednotlivé stránky a upravovat strukturu webu.

ArtCMS a struktura webu

V ArtCMS najdete sekci, která se jmenuje Struktura. Nastavíte si v ní informační architekturu celého webu. Upravíte zde nejen rozmístění stránek, ale i dalších modulů, jako jsou galerie, bannery nebo kategorie e-shopu.

CMS správa struktury webu a SEOObrázek 1: V této části si definujete obsah všech těchto stránek a modulů. V systému se díky tomu neztratíte.

On-page faktory: titulek, meta popisek, nadpisy a URL adresa

Představte si, že začínáte číst novou kapitolu v rozsáhlé knize o českých dějinách. Pak se kvůli povinnostem musíte s knihou na delší dobu rozloučit. Ke knize se později vracíte a těšíte se na nové historické informace. Ale ouha. Nová kapitola nemá název. Její označení je pouze: Kapitola 6. Netrpělivě procházíte kapitolu 5 a snažíte se vrátit do obrazu dějin.

Pojmenujte srozumitelně jednotlivé kapitoly knihy - jednotlivé stránky vašeho webu.

  • Nadpis kapitoly: Počátky slovanského osídlení
    • na webu titulek (v kódu <title></title>)
  • Popis kapitoly: Na samém konci doby stěhování národů se na naše území dostal poslední zemědělský lid této epochy. Byli to Slované. Přečtěte si dějiny našich předků.
    • na webu popisek (v kódu <meta description>)
  • Nadpis první části kapitoly: První zpráva o Slovanech
    • na webu hlavní nadpis (v kódu <H1></H1>)

Snippet stránky v GoogleObrázek 2 - Ukázka snippetu ve vyhledávačích. Jak se zobrazuje titulek a meta description.

Hned je jasné, jak se kapitola jmenuje, o čem je a do obsahu vás vtáhne odstavec pod nejdůležitějším nadpisem.

Věnujete se každé kapitole (URL stránce) a vyplňte tyto důležité prvky.

Je důležité, aby uživatel CMS jednoduše pochopil, kde vyplnit titulek, popisek, i nadpis <H1>. Pro každou stránku unikátně, bez zbytečného klikání a hledání vhodných políček.

Tyto prvky by na sobě neměly být závislé. Každý prvek musí být možné upravit bez zásahu do zbylých prvků. Titulek by například neměl ovlivnit nadpis H1 a obráceně. Ani URL adresa by neměla být závislá na vyplnění jiného prvku.

ArtCMS a titulek, popisek, nadpis H1 a URL adresa

Jako první položka v ArtCMS je Název v menu. Napište, jak chcete, aby se stránka zobrazovala v navigaci webu.

CMS, název stránky v menu může být jiný jako nadpis na stránceObrázek 3 - Doplňte název v menu

Poté doplňte nejdůležitější nadpis H1.

Nadpis H1 na stránce - CMS práva obsahu a SEOObrázek 4 - Doplňte hlavní nadpis H1

Za titulek stránky, který uvedete, se automaticky doplní druhá část titulku, kterou máte uloženou v nastavení. Většinou se jedná o název webu nebo firmy.

dvě části title tagu, unikátní a obecná, obě spravovatelné v redakčním systémuObrázek 5 - Přidáváte 1. část titulku k jednotlivým stránkám, 2. část se přidá automaticky z nastavení

Pokud doplníte pouze Název v menu, automaticky se doplní Titulek stránky a URL stránky. URL se zobrazí správně - bez diakritiky, malými písmeny a místo mezer pomlčky. Čárky, otazníky, vykřičníky a další jiné znaky do URL adresy nepatří, tedy se do URL stránky nedostanou. Zpětně to můžete změnit.

U důležitých stránek vyplňte vše pečlivě. Mějte rozmyšleno, jaké názvy budete dávat do navigace, jaký bude nadpis H1 nebo jak budete tvořit URL.

metadata, SEO prvky, správa v publikačním systémuObrázek 6 - Vyplňte SEO prvky - titulek, URL stránky a Meta Description

Struktura URL adres

URL adresy vyjadřují cesty k stránkám a souborům na vašem webu. Připravte je jednoduché, pěkné a snadno zapamatovatelné. Nesrozumitelné a "ošklivé" URL adresy komplikují život uživatelům i vyhledávačům.

  • Hezká URL - www.vasefirma.cz/ kategorie/klicove-slovo (smyšlená URL adresa)
  • Nepěkná URL s parametry - www.vasefirma.cz/ 6748939?id=12894 (smyšlená URL adresa)

URL adresa bez klíčové fráze je vaše promarněná příležitost. Klíčové slovo a struktura URL adresy pomáhá uživatelům i vyhledávačům zorientovat se, ve které části webu se právě nachází. Uživatel z ní rychle pochopí, na jaké službě či produktu se nachází.

Vyhněte se CMS, které tvoří URL adresy pouze s parametry a součástí adresy nemohou být klíčové fráze.

Nešvary internetových obchodů

1 produkt na více URL adresách

Internetové ochody mají občas 1 produkt na více URL adresách. Jeden produkt by měl být umístěný pouze na 1 URL adrese. Někdy se může stát, že produkt patří do více kategorií. Špatně navržené CMS může produkt zobrazovat na více URL adresách.

Podívejme se na příklad. Prodáváte kvalitní a zdravé potraviny, ekodrogerii a přírodní kosmetiku. Jeden produkt, třeba kvalitní kávu, chcete zařadit jak do kategorie Zdravá výživa, tak do kategorie Trápí mě. V této kategorii nabízíte produkty, dle toho, jaký si uživatel vybere problém (alergii na lepek, deprese, atd.)

Špatný administrační systém udělá to, že se jeden produkt zobrazí na 2 URL adresách:

  • www.vasefirma.cz/ zdrava-vyziva/kvalitni-zdrava-kava (smyšlená URL adresa).
  • www.vasefirma.cz/trapi-me/kvalitni-zdrava-kava (smyšlená URL adresa).

Doporučujeme, aby produkt kvalitni-zdrava-kava byl pouze na jedné URL adrese: www.vasefirma.cz/kvalitni-zdrava-kava (smyšlená URL adresa).

Pokud tomuto nelze zamezit, měl by CMS systém používat označení totožných stránek pomocí Canonical Tagu, který slouží pro označení duplicitního obsahu.

Kdy nastavit Canonical Tag si můžete přečíst přímo v nápovědě Search Console Help.

S naším ArtCMS si můžete být jisti, že se vám tento problém nenastane. Vzhled URL adres si předem definujeme. Klíčová slova můžete upravit bez omezení. Produkty můžete přiřadit do libovolného počtu kategorií bez strachu z duplicitních URL adres. S kanonickými URL adresami pracuje systém ArtCMS automaticky.

Vyřazené produkty

Jedinečné a lákavé produkty se v e-shopech velmi dobře prodávají a mizí jak pára nad hrncem. Nemažte stránku bez náhrady. Zboží nechte na svém místě, pouze návštěvníky informujte, že již není na skladě. A již nebude, nebo bude a kdy. Nebo mu nabídněte alternativní produkty.

Jak taková informace o vyprodaném produktu může vypadat?

Jedná o deaktivaci prodávaného produktu. Je to jedna ze základních funkcí e-shopů s publikačním systémem ArtCMS. Ve svém základu ji má každý náš e-shop, i když ji třeba nevyužívá.

Pokud produkt nenecháte s informací o výprodeji na stránkách, ujistěte se, že váš CMS umožňuje přesměrování pomocí HTTP 301 na jinou stránku.

Špatné řešení je, pokud stránku smažete bez náhrady. Návštěvníky začnete posílat na chybovou stránku 404.

Přesměrování pomocí HTTP 301

Někdy potřebujete obsah stránky přesunout na jinou URL, upravujete strukturu či stránku úplně rušíte. Často se hodí použít přesměrování pomocí HTTP 301. Návštěvníkovi nabídnete alternativní stránku. Neztrácíte zpětné odkazy, které vedou na rušené stránky.

Nepříjemné je, když si o každé přesměrování musíte říkat svému developerovi a platit za to.

ArtCMS má možnost přesměrování již v základu. Jednoduše zadáte původní URL adresu a novou URL adresu.

správa přesměrování stránek R 301, permanent redirectObrázek 7 - Přesměrování stránek

S naším publikačním systémem ArtCMS určitě oceníte automatické přesměrování pomocí HTTP 301 v případě, že existující stránku pouze přejmenujete. V takovém případě se nemusíte starat vůbec o nic.

Vyhněte se Flashi a Javascpritu

Zvolte si takové CMS, ve kterém na vás nevybafnou navigační prvky či důležitý obsah na stránce ve Flashi nebo pomocí Javascriptu. Upřednostňujte kód HTML a CSS styly.

U nás se samozřejmě s tímto nesetkáte.

Inline editace v systému ArtCMS

Přijde vám správa obsahu webu složitá? Vadí vám neustálé překlikávání mezi administračním rozhraním a stránkou, kterou upravujete? Nevyznáte se v administračním rozhraní svého webu? V publikačním systému ArtCMS máte možnost in-line editace obsahu.

Protože jednou vidět je víc jako 1 000x slyšet, podívejte se na následující video:

Nahrávání obrázků

Obrázky nahrávejte na web s hezkým názvem, tzn. jako sperk-prstynek-swarovski-elements.jpg, ne jako IMG_463989.jpg. Pomůžete tím webu ve vyhledávačích. A také uživatelům, kteří si z vašeho webu uloží několik obrázků.

Pokud to jde, nezapomínejte doplnit obrázek o atribut alt (alternativní text) a title (titulek obrázku). Alternativní text se zobrazí místo obrázku, pokud se obrázek nenačte. Pomáhá robotům vyhledávačů informovat o obsahu vloženého obrázku.

Generování a aktualizace souboru Sitemap.xml

Soubor Sitemap.xml nabízí robotům vyhledávačů informace o všech URL adresách na vašem webu a pomáhá webové stránky lépe indexovat. Důležitý je především u rozsáhlých a často aktualizovaných webových stránek.

Aktualizace souboru sitemap.xml by měla být automatická. Nemělo by to být nic, na co byste museli myslet vy. A už vůbec ne úkolovat dodavatele nebo programátora.

Soubor Sitemap.xml se v ArtCMS aktualizuje automaticky. Ve chvíli, kdy přidáte novou stránku, upravíte URL adresu či některou stránku vymažete. O nic dalšího se nestaráte.

RSS feedy

Publikační systém ArtCMS má v sobě v základu také technologii RSS, která umožňuje uživatelům internetu přihlásit se k odběru novinek z webu, který nabízí RSS zdroj.

RSS feedy se hodí na každý web, kde se často mění obsah. Ať již přidáváte články, aktuality, nové zboží, recepty či Google nákupy.

Závěrem

Představili jsme vám základní informace, díky kterým si můžete udělat představu, jak to s naším publikačním systémem ArtCMS a SEO vlastně je.

Napadá vás kromě uvedených bodů, další, které chcete, aby váš CMS systém na míru uměl? Klidně nám napište. ArtCMS neustále vyvíjíme a vylepšujeme.

Tip na závěr: přečtěte si také článek Jak pro internetový obchod vybrat platformu vhodnou pro SEO.


Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)