Blog


Jak pro internetový obchod vybrat platformu vhodnou pro SEO?

Autor: Ján Forgáč, publikováno: 1.6.2013
Článek je zařazen v kategoriích: SEO a Inbound Marketing, Redakční systém – CMS, Webdesign

Originální článek naleznete zde.

Poznámka: Článek rozebírá SEO parametry z pohledu e-shopových platforem, ale 95% informací, co je zde napsáno, platí i pro webové stránky všeho druhu. Pokud chcete zjistit, co byste měli požadovat od vašeho dodavatele/webdesignéra, nechte se inspirovat tímto výčtem SEO funkcí. Jsou vesměs obecně platné i mimo oblast internetových obchodů.

Jaké SEO požadavky na CMS byste měli mít, když vybíráte platformu pro svůj internetový obchod? Většina dodavatelů tvrdí, že jejich redakční systém (CMS) je vhodný pro SEO. Neexistuje ale žádná objektivní definice fráze „vhodné pro SEO" nebo "SEO přátelský CMS". Některé z platforem, které mají být vhodné pro SEO, naprosto postrádají důležité SEO funkce. Ať už používáte nákupní košík, pronajatý e-shop, nebo webové řešení na míru, je třeba porovnat SEO funkce, které vaše platforma nabízí, s naším seznamem 20 SEO parametrů.

TIP: přečtěte si článek jak vybrat CMS pro váš web, ve kterém zohledňujeme více parametrů, ne jen SEO.

SEO funkce, které potřebuje každý internetový obchod, ale i web:

Níže najdete seznam základních vlastností, které jsou pro úspěšný internetový obchod nebo webové stránky naprostou nutností. Levnější nákupní košíky a pronajaté obchody je ale nem¨usí obsahovat. Proto se ujistěte, že ty vaše je mají.

URL vhodné pro SEO

Hledejte takovou platformu, která podporuje statické URL bohaté na klíčová slova  – URL přátelské k vyhledávačům.

  • /produkt.php?id=24601 (špatně)
  • /kategorie.php?id=24 (špatně)
  • /p-24601.html (špatně)
  • /bidnici-dvd-24601.html (dobře)

Správa <tile> tagu (titulku) každé stránky e-shopu

Tag <title> je pravděpodobně tím nejdůležitějším SEO prvkem na každé stránce webu. Je velice důležité, aby vám vaše platforma umožnila upravovat titulky u každého typu stránky. Některé platformy umožňují úpravu title tagu v detailu produktu, ale nikoliv u kategorie.

Přesměrování 301

Vyberte si platformu, která umožňuje přesměrování 301. Většina internetových obchodů má ve zvyku mazat stránky, když se produkt přestane používat, změní se kategorie, apod. Přesměrování 301 vám pak umožní automaticky přesměrovat návštěvníky, vyhledávače a v neposlední řadě hodnotu příchozích odkazů (takzvaný link juice) ze smazané stránky na novou. Důležitá to funkce.

Kanonizace

Kanonizace pomáhá vyhledávačům správně indexovat a zobrazovat v SERPu (výsledcích vyhledávání) obsah, který je možno prohlížet na několika různých URL. Například ta samá kategorie se dá prohlížet na těchto odlišných URL:

  • /jmeno-kategorie/doplnky.php
  • /jmeno-kategorie/doplnky.php? razeni=cena
  • /jmeno-kategorie/doplnky.php? razeni=cena&poradi=sestupne
    • /jmeno-kategorie/doplnky.php? razeni=cena&filter=vyrobce: samsung,apple
  • /jmeno-kategorie/doplnky.php? nahled=nahledy
  • /jmeno-kategorie/doplnky.php? rodic=ve-sleve

Použití

Googlu a Seznamu sdělí, která URL je primární verzí. To vám pomůže vyhnout se problémům s duplicitním obsahem a taky sjednotit roztříštěné příchozí odkazy (link juice) na primární URL. Ve svém vysvětlení kanonizace Google doporučuje několik způsobů, jak se vyhnout postihům za duplicitní obsah. Ujistěte se, že vaše platforma podporuje tyto dvě vlastnosti.

  • Také si vyberte preferovanou doménu. Rozhodněte se, jestli budete používat www na začátku, tedy zda je vaše webová stránka jen priklad.cz, nebo www.priklad.cz. Alternativní verzi pak přesměruje pomocí přesměrování 301 na vámi zvolenou hlavní verzi.
  • Zvolte si preferovanou verzi URL pro všechny typy stránek a nastavte ji jako kanonické URL pro každou stránku. Kanonická URL je ta, která chcete, aby se zobrazila ve výsledcích vyhledávání na Google a Seznamu.

Přívětivá navigační struktura pro vyhledávače

Jak vyhledávače, tak i sami uživatelé potřebují, aby se na vaší stránce lehce vyznali. Vyberte si takový systém navigace, který splňuje tyto SEO kritéria:

  1. stránka se dá procházet bez Flashe nebo JavaScriptu,
  2. hlavní navigační linky jsou texty, nikoliv obrázky,
  3. duplicitní a nadbytečné interní odkazy jsou omezeny na minimum,
  4. navigační menu se dá upravovat na úrovni jednotlivých odkazů.

Přehlednost a systematičnost

Možnost vytvořit dobře organizované a přehledné seznamy značek (výrobců) a kategorií pomůže návštěvníkům i vyhledávačům při orientaci na vašich stránkách a zlepší váš internetový obchod/web jak z hlediska SEO, tak i co se týče uživatelské přívětivosti. Stránky jednotlivých výrobců se dají optimalizovat pro klíčová slova s názvy výrobců (značek) a tato slova často přivádí koupěchtivé návštěvníky.

Automatické generování XML mapy stránek

XML mapa stránek (sitemap) je dalším způsobem, jak zvýšit indexaci vašich stránek vyhledávacími roboty Seznamu a Googlu. Přidáním XML mapy stránek nezlepšíte své pozice ve výsledcích vyhledávání, ale pomůžete Googlu a Seznamu rychleji najít a zaindexovat nové stránky. Platforma, která generuje XML mapy automaticky, vám pomůže v zaindexování více stránek (produktů). U e-shopu s velkým množstvím zboží je to naprosto nevyhnutelné stejně jako u rozsáhlých webů.

SEO prvky, které jsou užitečné pro většinu stránek:

Tyto prvky nejsou nezbytné, ale jsou rozhodně užitečné. Lepší obchodní platformy budou tyto prvky obsahovat.

Google Analytics pro elektronické obchody (E-commerce)

Funkce sledování elektronického obchodu pomocí Google Analytics je pro e-shop velice užitečná. Přestože řada platforem sice podporuje základní Google Analytics, nepodporují už Google Analytics e-commerce tracking (systém sledování transakcí elektronického obchodu a analytiky úspěšnosti obchodu). Když se rozhodujete o koupi platformy, zeptejte se, zda podporuje Google Analytics e-commerce tracking. I když to striktně vzato není SEO funkce, pomůže vám dělat správná SEO rozhodnutí díky tomu, že uvidíte, která slova a vstupní stránky (landing pages) vám produkují největší obrat. Mimo SEO vám taky Google Analytics pro elektronické obchody pomůže dělat správná marketingová rozhodnutí, protože uvidíte, který zdroj provozu vám přináší největší, stále dobrý, nebo mizivý obrat. Není to přímo SEO, ale pro internetový obchod je to velice zásadní věc.

Meta Tag Robots

Meta Tag Robots s hodnotou noindex je preferovaným řešením, pokud nechcete, aby se určité stránky zobrazovaly ve výsledcích vyhledávání na Googlu a Seznamu. Najděte si takovou platformu, která vám umožní nastavit jednotlivé stránky tak, aby zobrazovaly noindex meta tag.

Cílové stránky na míru

Platforma, která vám umožní vytvořit si cílové stránky na míru, vám rovněž dovolí zaměřit se na více klíčových slov a vytvořit tak stránky šité na míru určitým marketingovým skupinám.

Blog

Google opakovaně doporučuje obsahový marketing jako efektivní strategii pro tvorbu zpětných odkazů a blog je proto základní zbraní v SEO arzenálu. Hledejte platformu, která nabízí blog se všemi potřebnými prvky, s komentáři, sdílením na sociálních sítích, antispamem a RSS kanálem.

Správa robots.txt

Soubor robots.txt vám umožňuje určit URL a/nebo adresáře, které by roboti neměli prohledávat. Zejména se hodí, když nechcete, aby vyhledávače prohledávali soubory, které nejsou ve formátu html (například pdf), a které nepodporují meta tag robots. Pamatujte, že Google nebude prohledávat URL, která je blokovaná v robots.txt, ale ponechává si právo zobrazit blokovanou URL ve výsledcích hledání.

Stránky zakázané v robots.txt - disallow se zobrazují ve výsledcích vyhledávání.

Rychlost stránky

Podle článku na WebProNews jsou webové stránky, které se načtou rychleji, pochopitelně lepší pro uživatele, ale také pro SEO, přičemž mohou navíc i zvýšit míru konverzí.

  • Pokud si vybíráte e-shop, hledejte platformu s rychlým a efektivním kódem a schopností zavedení Google’s perfomance best practices (pravidla pro co nejlepší výkon stránky). Rychlost načtení stránky bude záviset na vybrané platformě, ale i na hostingu, který zvolíte pro umístění svého webu. Zvažte také variantu umístit svůj internetový obchod na dedikovaný server nebo VPS.
  • Pokud si pro internetový obchod vyberete hostovanou (Saas – software jako služba) platformu, nebudete mít možnost ovlivnit kód webových stránek. Otestujte minimálně rychlost jejího načítání a ověřte si možnost zavedení Google’s performance best practices.

Vyhledávání na vašich stránkách, propojené s Google Analytics

Váš internetový obchod nebo webové stránky by měly zákazníkům umožnit vyhledávání zboží a obsahu přímo na vašich stránkách. Prosté zobrazení výsledků hledání ale nestačí. Vaše platforma by měla spolupracovat s Google Analytics site search. Tento prvek vám umožní vidět, jaká klíčová slova vaši zákazníci používají, a může být skvělým nástrojem při průzkumu klíčových slov.

Vyhledávání na stránkách propojené s Google Analytics

Údaje o autorovi

Tag rel=“author“ má veliký dopad na výsledky vyhledávání a míru prokliků. A nejen to. Argumenty hovořící o hodnocení autora jako o důležitém hodnotícím faktoru pro SEO jsou hodně silné. Najděte si takovou platformu, ve které je jednoduché přidat údaje o autorovi k příspěvkům na blogu nebo na informačních stránkách.

Příklad autorství / autorship v Google SERP

Schema.org značky

Schema.org je sada html tagů, které může Google použít k vylepšení zobrazení výsledků v SERP. Schema.org poskytuje tagy pro produkty, recenze, hodnocení a další. Google je pak používá k zlepšení zobrazení výsledků vyhledávání (což může zvednout míru prokliků až o 30%).

Příklad hodnocení / reviews v Google SERP

Správa alt tagů

Optimalizované alt tagy u obrázků mají podle studie Moz silné spojení s vysokým hodnocením ze strany vyhledávačů. Hledejte takové platformy, které vám umožní nastavit alt tag u každého obrázku.

Správa tagu meta description (popis stránky)

Meta description možná přímo neovlivňuje hodnocení stránky vyhledávači, ale může ovlivnit míru prokliků ve výsledcích vyhledávání. Najděte si takovou platformu, která vám umožní nastavit meta description u každé stránky jednotlivě. Mimochodem když už jsme u meta tagů, Google ignoruje meta keyword tagy, takže se s nimi netrapte.

Bezproblémové sdílení na sociálních sítích

Sociální média hrají v SEO důležitou roli. Proto je důležité, aby webové stránky nebo internetový obchod byly optimalizované pro sdílení. To znamená:

  1. Podpora Open Graph protokolu, kde můžete lehce specifikovat název, obrázek i URL, které se budou sdílet, když návštěvník klikne na tlačítko Like nebo Share.
  2. Viditelné zobrazení tlačítek pro sdílení tak, aby to vaše návštěvníky pobízelo k aktivitě.

příklad sociálního sdílení

Mall.cz používá tyto nástroje a Open Graph protokol, aby podpořil sociální sdílení svých produktů.

Obsahově bohaté stránky kategorií

Téměř všechny obchodní platformy umožňují přidávat text na stránky produktů, ale řada z nich zanedbává stránky kategorií. Dobrá platforma vám dovolí přidat textový obsah obohacený o obrázky a videoklipy i na stránky kategorií. Tento obsah navíc prospěje jak uživatelům, tak vyhledávačům (Seznam a Google).

Existuje vůbec platforma, která toto všechno podporuje?

Tento seznam není ani zdaleka vyčerpávající. U Googlu existuje více jak 200 hodnotících faktorů, proto by se tento seznam mohl táhnout do nekonečna. Pokud ale najdete platformu, u které je většina těchto prvků součástí základní instalace, berte to jako dobrý začátek.

Realita je taková, že najdete několik platforem, které mají polovinu, nebo i více z výše popsaných funkcí v základním vybavení, a zbytek se dá stáhnout nebo dokoupit.

Zvažujete-li koupi takové platformy, mějte na paměti náklady na přídavné moduly a funkce, počet dostupných funkcí a dopad, který budou mít na výkon vaší stránky.

A konečně, musíte zvážit funkce, které potřebuje, z hlediska nákladů a praktičnosti. Levná obchodní platforma vám neposkytne všechny funkce, které chcete nebo potřebujete. Platforma na míru vám zase dá přesně to, co potřebujete, ale drasticky se zvýší cena a čas výroby obchodu nebo webových stránek. Každý internetový obchod i web je jedinečný. Klíčem ale je najít si to správné řešení, které vám pomůže vypíchnout vaší jedinečnost a dosáhnout své cíle a plány.

Jaké další SEO prvky by podle vás měla mít "dokonalá" platforma?


Komentáře

1. Marek L., 5.6.2013
link

Problém vidím v tom, že väčšina eshopákov nemá o uvedených aspektoch ani páru. Zaujíma ich len lacné riešenie a ich zisk, cesta k zisku býva často druhotná a preto nejeden eshop skončí behom pár mesiacov.

2. Copywriter Filip, 8.6.2013
link

Při testování rychlosti na Pingdom je vysíláno několik požadavků najednou nebo simulace probíhá jakoby "z jednoho uživatelského PC"? Jde mi o to, co znamená položka requests?

3. vaclav, 10.6.2013
link

Osobně používám freeware prestashop + přídám moduly.

4. Lukas, 18.6.2013
link

Zdravim, ja mám eshop , kde mam športové oblečenie a je na opencarte.Každá platforma má svoje plusy aj mínusy, ale taktiež sa dá nastaviť, upraviť, prekódiť (samozrejme sa musíte vyznať,alebo to nechať na profesionála). Ja som zatiaľ s opencartom spokojný, tagy sa dajú upraviť v kóde a je tam veľa doplnkov, šablón na výber

5. counter strike en ligne, 22.6.2013
link

zaujímavé je, že skoro vždy ak si idete kúpiť nejakú platformu alebo CMS tak predajca vyhlasuje, že daný produkt je na 100% vhodný pre SEO ale málo kedy tomu tak aj je

6. komentator linkbuilder, 20.7.2013
link

[2] Neviem ako presne Pingdom funguje, ale s največšou pravdepodobnosťou je to ako píšeš, teda: "z jednoho uživatelského PC". Umožňujú i testovanie z roznych lokalít po svete - treba kliknúť na settings pod políčkom pre URL.

Položka request je počet požadavků které jsou pro zostavení stránky nutné. Třeba 5 obrázků, 2 CSS a 5 JS souborů spolu so samotným HTML je už 13 requestů / požadavků.

Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)