Blog


Proč mám chtít návrh webu?

Autor: Ján Forgáč, publikováno: 30.3.2015
Článek je zařazen v kategorii: Webdesign

Otázka, na kterou odpovídáme častěji, než bychom chtěli. Proč byste měli chtít návrh webu? Protože snažit se programovat a “omalovat” web bez návrhu je jako stavět dům bez architekta a projektanta. Skončí to špatně. Nevěříte? Tak to raději nezkoušejte. Přečtěte si tenhle článek. Pochopíte, k čemu vám bude návrh webu a třeba vám ušetříme trápení i peníze.


Obrázek 1 – Navrhnout web neznamená vytvořit grafický návrh úvodní stránky. Pod návrhem webu se skrývá vícero činností, od analýzy vyhledávacích dotazů, přes definování cílových skupin a jejich potřeb až po skicování a tvorbu wireframe, podle kterých teprve grafik udělá grafický návrh webu.

Když dorazí poptávka…

“Dobrý den. Hledáme firmu, která nám zmodernizuje web www.xyz.cz. Chceme mít pěkný web, a proto hledáme někoho, kdo nám jej vytvoří. Máme vlastní představu, ale chceme mít web od profesionálů. Z vašich referencí soudíme, že profesionálové jste, vaše reference se nám líbí. Prosím vás o návrh termínu schůzky a předběžnou cenovou kalkulaci. Děkuji, Petr Novák, firma XYZ.”

„To začíná slibně“, řekneme si. Petr a jeho kolegové jsou rozumní lidi. Chtějí vytvořit web a mají vlastní představu. Takže mají definované cíle webu a popsané cílové skupiny. Znají své konkurenční výhody. Vědí, jaký obsah na webu bude a proč a mají už napsánu většinu textů. Jsou to prostě podnikatelé, jak se patří. Vědí, co chtějí. A mají dobře zvládnutou přípravu pro tvorbu webu. Super.

Děkujeme, těšíme se

Petrovi Novákovi odpovíme, že na předběžnou kalkulaci je příliš brzy, protože nevíme, jaké služby jim doporučíme a že si to ujasníme na schůzce. Podle toho teprve vytvoříme nabídku včetně kalkulace. Těšíme se na setkání s Petrem Novákem z firmy XYZ. Konečně někdo, kdo ví, co chce, říkáme si.

Vlastní představa o webu

Ve skutečnosti je všechno jinak. Na úvodní schůzce zjistíme, že Petr Novák nezná typy návštěvníků svého webu, ani jejich potřeby. Nemá připraven obsah pro svůj web a neví, jak lidé hledají jeho služby v Googlu a na Seznamu. Nemá připraven prototyp webu, nemá skicu jediné stránky. Nemá nic. Tou „vlastní představou o webu“ měl Petr na mysli, že úvodní stránka by mohla vypadat podobně, jako jednoho z konkurentů a že celý web by měl být v modrých barvách. To ale zdaleka nestačí.

Úspěšný web se musí správně navrhnout

Máte to podobně, jako Petr Novák? To nevadí. Není to žádná hanba. Jste na tom stejně, jako většina našich zákazníků. A stejně jako jim pomůžeme i vám. A uděláme to rádi. Spolu s vámi navrhneme web tak, aby co nejlépe vyhovoval potřebám vašich skutečných zákazníků. 

Bez prototypu ani ránu

Abychom vám mohli vytvořit nový web, musíme mít podklady pro grafika, programátora a kodéra v podobě prototypu webu. Současně je nutné mít kompletní strukturu webu a je dobré mít hotové texty na jednotlivé stránky, žádné „lorem ipsum“. Díky prototypu webu vědí grafik, programátor i kodér, co mají dělat. Nemůže se stát, že každý dělá něco jiného a výsledek je průšvih.

Stavba webu je jako stavba domu

S podklady pro stavbu webu je to podobné, jako u stavební firmy, která musí mít pro stavbu domu připravený projekt od architekta nebo projektanta. Bez projektu nebudou zedníci vědět, ve které zdi má být díra na okno, jak vysoké mají být stropy a kudy povede voda. Stejně tak bez návrhu webu nebudeme vědět, co hledají lidé na Googlu a Seznamu, jaká má být struktura webu, jaký obsah má být na jednotlivých stránkách a proč. Bez toho všeho vám nikdo nevytvoří dobře fungující a obchodně úspěšný web.

Jak (ideálně) navrhovat web

Weby tvoří webdesignéři. Nebo přesněji webdezignérský tým. Cílem naší spolupráce musí být a bude obchodně úspěšný web, který budou zákaznici „milovat“. Web, který přinese poptávky, zákazníky, objednávky… Dosaďte si dle libosti, jaký užitek by měl web přinášet.
My weby navrhujeme pro lidi, pro vaše zákazníky. Nikoliv pro váš dobrý pocit z líbivé grafiky. Aby vám web fungoval jako dobrý obchodník, musí v první řadě umět uspokojit potřeby návštěvníků, nikoliv vaše ego.   Proto se celý návrh webu točí hlavně kolem vašich zákazníků a jejich potřeb ve vztahu k cílům vaší firmy, potažmo webu. Vy víte, jak dělat byznys, zřejmě znáte své zákazníky a víte, jak s nimi pracovat. A my to celé umíme přetavit do obchodně úspěšné webové prezentace.

Co očekávat od našeho webdesignerského týmu

  1. Stanovení cílů webu – společně s vámi si ujasníme, co od webu očekáváte a jak by měl pomáhat firmě vydělávat peníze. Není horšího stavu, než když nemáte jasně stanovené cíle webu. Pak nevíte, kam směřujete a co pro to musíte dělat. Cílem webu může být zvyšování prodejů, získávání nových poptávek, budování značky a dobrého jména, ale také aktivní zákaznická podpora formou online chatu.
  2. Definování cílových skupin a jejich potřeb – Zjistíme, kdo jsou lidé, kterým chcete „sloužit“ a čím jim uděláte největší radost. Každý, kdo se stane vaším zákazníkem má pro to své důvody. V drtivé většině případů je zákazník člověk, kterému jste dokázali uspokojit potřebu. Chceme proto definovat nejdůležitější potřeby vašich zákazníků, abychom dokázali navrhnout, jak je pomocí vašeho webu uspokojit. Zeptáme se přímo vašich zákazníků v rámci uživatelského výzkumu, nebo společně s vámi vytvoříme persony – profily smyšlených osob, abychom se co nejvíce přiblížili skutečným lidem a jejich potřebám.
  3. Průzkum konkurence – Zjistíme, jak to dělá konkurence a v čem chybuje. To je příležitost pro vás. Otázky, které si klademe: „Jak konkurenční řešení vylepšit a být o krok dál?“. Cílem není konkurenci kopírovat. To byste na úspěch čekali marně. Vaším hlavním úkolem je odlišit se a konkurenci předběhnout.
  4. Analýza vyhledávacích dotazů – Připravíme váš web pro každodenní situace v Googlu a Seznamu. Budete pak vědět, jak lidé hledají vaše služby nebo produkty ve vyhledávačích Google.cz a Seznam.cz. A budete vědět, co jim nabízet. Zkrátka vám otevřeme oči a tyto lidi se budeme snažit přivést na váš web.
  5. Návrh struktury a onpage faktorů – Řekneme vám, jak všechny informace na webu uspořádat do logické struktury. Je frustrující, když na webu nemůžete něco najít, protože je to „zašantročeno“ v nelogické struktuře. Se strukturou jdou ruku v ruce názvy a popisky jednotlivých stránek, které jsou zase důležité pro roboty vyhledávačů, bez kterých by lidé vaše stránky v Googlu a Seznamu nenašli. Proto se postaráme o to, aby každá stránka vašeho webu měla správný titulek, popisek i URL adresu.
  6. Vytvoření wireframe – Pro nejdůležitější stránky navrhneme konkrétní obsah a jeho uspořádání. Co bude na úvodní stránce? Velká produktová fotka, nebo příběh vaší firmy? A jak bude vypadat stránka s detailem služby nebo produktu? Bude lépe fungovat tlačítko, nebo textový odkaz? A jak uspořádat stránku s nabídkou služeb? Každou stránku navrhneme s ohledem na důležitost jednotlivých potřeb cílových skupin. Dáme stránce smysl a řád.
  7. Copywriting – Napíšeme vám pro každý jeden wireframe texty na míru. Když už přemýšlíme o zákaznících a jejich potřebách a navrhujeme rozmístění obsahu pro konkrétní stránky, jsme jen kousek od vyšperkování stránky přesvědčivými texty. Bude pro nás čest vdechnout vašemu webu duši obchodníka.

Návrh webu končí drátěným modelem webu – wireframem. Ten nám dále poslouží jako předloha pro tvorbu interaktivního responzivního HTML prototypu webu. Což je prakticky hotové zadání pro grafika, programátora a kodéra.

Webdizajnér sem, webdizajnér tam

Na internetu narazíte na spoustu „webdizajnérů“, kteří jednotlivé fáze návrhu webu neviděli ani z vlaku. Nic o nich neví a webdesign pro ně znamená namalovat web ve Photoshopu. Od takových utíkejte rychle pryč, seč vám síly stačí.
Nenechte se zlákat nablýskanými obrázky referencí a „zajímavě“ nízkou cenou za tvorbu webu. Zamyslete se, zdali má smysl nechat si „namalovat“ a naprogramovat web za padesát tisíc a za půl roku zjistit, že musíte web celý předělat, protože vůbec neuspokojuje potřeby vaší cílové skupiny a tudíž vám ani nevydělává peníze.

Proklepněte si webdesignéra

Ještě než si plácnete, chtějte vědět, kdo další pracuje s webdesignerem v týmu. Protože navrhovat web znamená zapojit do projektu více lidí. Od SEO specialisty, přes UX designera a informačního architekta (IA specialista) až po copywritera a webového grafika.

Kdo je a co dělá

  • SEO specialista – sbírá vyhledávací dotazy, které lidé píší do vyhledávačů (Google a Seznam), aby je správně roztřídil do kategorií a doporučil podle nich upravit strukturu i obsah webu. To znamená, že když jste například právník a nabízíte právní služby, potřebujete vědět, jak lidé na internetu vaše služby vyhledávají. Jaká slova do vyhledávačů píší. A to od obecných slov „právník praha“ až k přesnějším víceslovným výrazům „rozvod manželství výživné na dítě“. Jedině analýzou klíčových slov zjistíte, jak lidé hledají vaše služby.
  • UX designer a UI designer – User Experience designer („jůixák“) pátrá po niterných tužbách skutečných uživatelů webu (zákazníků i nezákazníků). Musí pochopit potřeby uživatelů i současné způsoby jejich uspokojování. To aby dokázal navrhnout co možná nejdokonalejší způsob, jak jejich potřeby uspokojit. K tomu využívá samotné zákazníky, ptá se jich na reálnou zkušenost se službou i hledáním služby na internetu. User Interface designer/UI dizajnér navrhuje uspořádání obsahu každé stránky, kterou doporučil vytvořit UX dizajnér.
  • Informační architekt – snaží se uspořádat informace od SEO specialisty a UX designera do logické struktury. Výsledkem práce informačního architekta je dobře srozumitelná a logicky navržená struktura, do které jsou všechny potřebné informace roztříděny tak, že lidi z cílové skupiny snadno na webu najdou to, co potřebují.
  • Copywriter – dá vašemu webu duši. Čím je úspěšný prodavač pro kamenný obchod, tím je copywriter pro obchod internetový. Na webu totiž nemáte žádného živého prodavače, který umí zákazníka přesvědčit. Samotný web musí být dokonalým prodavačem. A psané slovo je klíčovou zbraní virtuálního prodavače. Copywriter dokáže webu vdechnout osobnost, emoce i dobrou náladu. A dobře napsaný text dokáže s návštěvníkem webu divy. Fakt, nekecáme.
  • Webový grafik – nebo taky grafický dizajnér. To je ten člověk, kterého si mnoho lidí plete s UX a UI designérem. Webový grafik nenavrhuje uživatelské rozhraní, ani nehledá nejlepší způsob, jak uspokojit potřeby uživatelů. Grafik obleče návrh webu do slušivého barevného kabátu. Tak, aby se líbil vám i vašim zákazníkům. A nejen, aby se líbil, ale aby se web i dobře používal.

Navrhneme vám obchodně úspěšný web

Navrhnout jedinečný web správně, aby fungoval jako váš nejlepší on-line obchodník, není žádná sranda. Je to prakticky nemožné pro někoho, kdo web v životě nenavrhoval. Stejně, jako je nemožné postavit jedinečný dům, který předtím nenavrhl architekt. My si webdesignem vyděláváme na chleba a s klidným srdcem můžeme říct, že umíme navrhnout pěkný, funkční a obchodně úspěšný web. A přesně takový web navrhneme a postavíme i vám. Máte naše slovo.
 


Související články:


Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)