Blog


Jak si vybrat dodavatele internetových stránek nebo obchodu

Autor: Ján Forgáč, publikováno: 28.8.2013
Článek je zařazen v kategoriích: Ostatní, Webdesign

Co potřebujete vědět před tím, než začnete s výběrem dodavatele e-shopu či webových stránek

Podobně jak web tak i e-shop můžete získat různě. Rychle a levňe, kvalitný/špatný, koupit/pronajat, ... Vše co budu psát níže o e-shopech rovnako platí i o webových stránkách a dalších typech internetových projektů.

E-shop na míru / šablonový e-shop / pronajatý e-shop ?

E-shop si můžete pronajmout již za několik desítek korun měsíčně. Můžete získat třeba web zdarma u Webnode. Je ale otázkou, zda je to pro vás nejvhodnější řešení. Pokud to totiž myslíte s obchodem vážně, budete nevyhnutelně potřebovat hodně věcí upravit na míru a za to budete muset platit extra. Tím ale investujete do něčeho, co není vaše (keď vás má dodávateľ e-shopu v hrsti).

Šablonové e-shopy jsou další alternativou a dokonce se často pyšní přívlastkem "na míru". Ale to se navzájem vylučuje. Když je jediný rozdíl mezi různými e-shopy v barvě tlačítek, písma a případně nějakého obrázku, tak to nemůže být na míru v pravém slova smyslu. To, že se jedná o šablonové řešení a ne řešení na míru je někdy těžké rozeznat. Pro zjištění o jaký typ řešení se jedná je nutná malá detektivní činnost:

  • Je cena e-shopu příliš nízká? -> asi to nemůže být řešení na míru

  • Bude elektronický obchod od objednání připraven k použití již za několik dnů? -> také se nemůže jednat o řešení na míru

  • Reference daného dodavatele se podobají jako vejce vejci? -> je to jen upravená šablona
    Pozor, nestačí se podívat jen na úvodní stránku každé reference, je potřeba porovnat různé typy podstránek jako: seznam produktů, detail (karta) produktu, nákupní košík, ...

  • Dodavatel k přípravě e-shopu nepotřebuje podrobné zadaní, specifikaci funkcí a vlastností které od obchodu očekáváte? -> myslíte si, že pak může být výsledek obchod na míru pro vás?

E-shopové řešení na zakázku (na míru) je nejdražší alternativou a jeho příprava a realizace trvá nejdéle. Má ale na rozdíl od pronájmu nebo šablony následující výhody:

  • Budujete váš vlastní obchod, který vám zůstane.

  • Získáte řešení, které splňuje vaše požadavky po funkční i grafické stránce.

  • Možnost následně obchod upravovat, vylepšovat a rozšiřovat o nové funkce a vlastnosti.

Může se na první pohled zdát, že jsou všechny e-shopy stejné: seznam produktů, karta produktu a nákupní košík. Proč tedy chtít řešení na míru, které je nejdražší a jeho výroba trvá nejdéle? Ano, základ všech obchodů je v podstatě shodný - internetové obchody jsou si v základu podobné. Ale představme si to u kamenného obchodu nebo provozovny. Mohli byste úspěšně provozovat restauraci v prostorách určených pro kadeřnictví? Nebo co tak prodávat auta v obchodních prostorách vybudovaných pro potraviny? Možná by šlo provozovat fitness centrum v prostorách pro butik. Vždyť všechny prostory mají stěny, podlahu, okna, vstupní dveře a pokladnu. Stejně tak jak (ne)existují univerzální prostory vhodné pro každý typ podnikání, tak (ne)existuje univerzální e-shop šablona/pronájem vhodný pro všechny typy elektronických obchodů.

Co požadovat od dodavatele vašeho online řešení?

Platformu vhodnou pro SEO

Všichni tvrdí, že oni takovou platformu mají. Zkuste toto tvrzení dodavatele zkonfrontovat s tímto seznamem co je nutné aby byla platforma vhodná pro SEO.

Spolupráci při přípravě zadání

Konzultace, snaha pochopit co požadujete. Jdou dotazy dostatečně do hloubky? Má dodavatel zájem zjistit, co by bylo pro vás nejlepší? Doporučí vám něco, na co byste sami nepřišli?

Návrh uživatelského rozhraní na míru

Návrh a prezentace uživatelského rozhraní může být ve formě prototypu. Nechte si ukázat prototypy, které byly připraveny pro předchozí klienty.

Náš tip: Přečtěte si proč chtít návrh webu.

Originální webovou grafiku na míru

Každému se líbí něco jiné - podívejte se jestli některé reference vašeho dodavatele naznačují, že by dokázal připravit grafiku, která vás i návštěvníky vašich stránek osloví.

Termín realizace

Sliby se slibují, blázni se radují? Ale ne, tak vážně. Pojistěte se třeba smluvní pokutou při nedodržení termínu. Termín realizace je ovšem závislý i na vás, protože kvalitní web na míru vznikne jen s vaší kooperací, korekturami a časovou investicí. Pokud bude dodavatel čekat na každou vaši odpověď 14 dnů, termín se nevyhnutelně posune.

Podpora

E-shop už běží, ale potřebujete poradit, nebo se na něco zeptat. Jak rychle dostanete odpověď?

Záruka

Když se objeví skrytá chyba třeba až po několika měsících, jaká bude její oprava rychlá a bude v ceně bez doplatku?

Analýza výkonu, analýza chování uživatelů a návrhy na vylepšení

Jaké nástroje vám dodavatel dá k analyzování účinnosti obchodu? Přijde i sám z času na čas s nějakými nápady na vylepšení, které nemusí být jen ve formě přidávání nových funkcí, ale třeba vám poradí jak lépe psát popisky zboží, nebo upozorní na chybu, kterou v On Page SEO děláte?

Dokáže vám poradit, jak zvýšit cílenou návštěvnost stránek nebo dokonce i sám tyto služby poskytuje?

Co bude pro vás nejvhodnější? SEO, PPC ve vyhledávaní, bannery, afiliate, emailový marketing, zápis v katalogu, reklamní článek na iDNES, reklama na Facebooku či zajímavé video?

Následné vylepšování, úpravy a doplňky

Zjistíte, že nějaká nová funkce by vám pomohla zvednout návštěvnost nebo prodeje. Jak rychle ji dodavatel k již několik měsíců/roků hotovému řešení dodavatel přidá a kolik tato práce navíc bude stát?

Kdo bude dodavatelem vašeho e-shopu nebo webu?

Nároků a očekávaní od dodavatele můžete mít hodně, některé jsem zde naznačil. Stále zůstane parametrem i cenová dostupnost. Nejlepší dodavatelé nebudou nejlevnější, na druhou stranu vysoká cena nemusí být zárukou kvality a vaší spokojenosti.

Ať si vyberete kohokoliv, držím vám palce abyste s ním byli spokojeni.
 


Související články:


Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)